Julkisivuremontti 2017 -kilpailu ratkennut

Julkisivuremontti 2017 –kilpailussa jaetun 1. palkinnon saavat helsinkiläinen As Oy Satakallio ja helsinkiläinen Asunto Oy Pääsky, 3. palkinnon tamperelainen As Oy Kaupinpirtti ja kunniamaininnan tamperelainen As Oy Aleksanterinkatu 9. Asunto-osakeyhtiöille suunnattu kilpailu järjestettiin kuudennen kerran.

Tuomariston perustelujen mukaan As Oy Satakallion asunto-osakeyhtiön julkisivuremontti käy eri puolella Suomea sijaitseville 60-luvun lähiötaloille esimerkkinä siitä, miten suuri ja vaativa julkisivuremontti voidaan toteuttaa onnistuneesti. Sen julkisivuremontin haasteina oli mm. se, että se on yksi Suomen suurimmista asunto-osakeyhtiöistä, julkisivujen korjaustapa vaati äärimmäistä mittatarkkuutta ja kaunis 60-luvun nauha-arkkitehtuuri palautettiin nykyaikaisin materiaalein loistoonsa.

01_Satakallio_jalkeen

Asunto Oy Pääskyn julkisivuremontti taas on oivallinen esimerkki siitä, miten korjata perinteisesti ja palauttaa käsityötä vaativia yksityiskohtiakin 1900-luvun alun arvorakennukseen. Sen julkisivuremontissa korostuivat hieno kokonaisuus, alkuperäisen ilmeen palauttaminen sekä käsityön arvostaminen ja esille nostaminen. Tuomaristo haluaa Pääskyn saamalla palkinnolla kiinnittää huomiota erityisesti 1900-luvun alkupuolen ja sitä vanhempien talojen palauttaviin perinnekorjauksiin, joita tehdään paljon, mutta ehkä vähemmän näkyvästi kuin 60-70 –luvun lähiötalojen korjauksia.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

As Oy Kaupinpirtti palkittiin hallitusta ja tavoitteellisesta julkisivukorjaamisesta, jossa korjaustapoja arvioitiin erityisesti elinkaari- ja energiatehokkuuden kannalta sekä ansiokkaasta hankkeen eri vaiheiden dokumentoinnista ja asukasviestinnästä.

03_Kaupinpirtti_jalkeen_14h31m35s84

Lisäksi tuomaristo palkitsi tamperelaisen As Oy Aleksanterinkatu 9:n julkisivuremontin kunniamaininnalla. 1930-luvulla rakennetun talon julkisivu palautettiin mielenkiintoisten vaiheiden jälkeen lautaverhoiluksi. Lisäksi tuomaristo arvosti pienen yhtiön voimainponnistusta vaativan julkisivukorjauksen toteuttamisessa.

cof

Palkintojen voittajat julkistettiin Helsingin Messukeskuksessa ti 26.9.2017 Kiinteistö 2017 –tapahtumassa.

Kilpailun järjestävät Julkisivuyhdistys r.y. ja Kiinteistöalan hallitusammattilaiset AKHA ry yhteistyössä Kiinteistöposti-lehden ja Suomen Messujen kanssa.

Esimerkit tärkeitä

Kilpailussa haetaan asunto-osakeyhtiöitä, joiden julkisivuremontit ovat onnistuneet, lopputulos on laadukas ja taloyhtiöiden hankkeet toimivat hyvinä esimerkkeinä myös niille, jotka vasta suunnittelevat julkisivukorjaamista. Tästä syystä tuomaristo ei ole arvostelussaan kiinnittänyt huomiota pelkästään arkkitehtuuriin ja teknisiin ratkaisuihin, vaan myös siihen, miten hankkeen päätöksenteko- ja valmisteluvaihe on edennyt, miten kustannuksia on hallittu, onko pysytty aikataulussa, miten asukasviestintä on toteutettu ja onko tarkasteltu korjaamista tarkasteltu myös elinkaarilaskelmien ja energiatehokkuuden kannalta.

Kilpailun tuomaristoon kuuluvat

Julkisivuyhdistyksen edustajina puheenjohtaja, tohtorikoulutettava Toni Pakkala TTY:stä,
päätoimittaja, arkkitehti SAFA Maritta Koivisto Rakennusteollisuus ry:stä,
toimitusjohtaja Tomi Hautakangas Perusparannussuunnittelu Leo Osara Oy:stä,
AKHAn edustajina RI, Ekon. Juhani Siikala FM Siikala Ky:stä ja DI Arto Krootila Consitor Oy:stä sekä
toimituspäällikkö Riina Takala-Karppanen Kiinteistöposti-lehdestä.

Lisätietoja kilpailusta:

Julkisivuyhdistyksen puheenjohtaja Toni Pakkala, Tampereen teknillinen yliopisto,
puh: +358 40 198 1962, toni.pakkala@tut.fi

AKHA ry:stä.Juhani Siikala,
puh. +358 40 058 5102, juhani.siikala@saunalahti.fi

Tiedotusmateriaalista:

Riina Takala-Karppanen, puh. 040 502 1769, riina.takala-karppanen@rpt.fi

Tiedotusmateriaali (yleistiedote, kohdekohtaiset perustelut ja kuvat)

on ladattavissa alta.

04_KM_kuvat_Aleksanterinkatu2

LAADUKKAITA JA ONNISTUNEITA JULKISIVUREMONTTEJA ETSITÄÄN

julkisivu muokattu

Asunto Oy Forssan Rytynpyöli voitti Julkisivuremontti-kilpailun vuonna 2015.

JULKISIVUREMONTTI 2017 – KILPAILUN SÄÄNNÖT

Julkisivuremontti 2017 –kilpailu on suunnattu asunto-osakeyhtiöille. Siinä haetaan laadukkaita, onnistuneita ja esimerkillisiä toteutettuja julkisivukorjaushankkeita. Huomiota ei kiinnitetä pelkästään tekniikkaan tai arkkitehtuuriin, vaan valmisteluvaiheesta lopputuloksen onnistuneisuuteen saakka. Korjausrakentamisen energiantehokkuusmääräysten aikakautena on luonnollista, että kohteissa kiinnitetään erityistä huomiota energiatehokkuuden parantamiseksi tehtyihin toimenpiteisiin, mutta myös toimenpiteille asetettuihin tavoitteisiin ja niissä onnistumiseen.

Kilpailuun voivat osallistua sellaiset asunto-osakeyhtiöt, joiden julkisivuremontti on otettu vastaan pe 25.8.2017 mennessä. Kilpailuun voivat kuitenkin osallistua myös ne julkisivuremontit, jotka on toteutettu vuosina 2015 ja 2016.

Palkittavaa valittaessa tuomaristo kiinnittää huomiota erityisesti korjauksen onnistuneisuuteen, kestävän kehityksen periaatteiden huomioimiseen ja elinkaaritalouteen. Tarkemmin tarkastellaan hankesuunnittelun ja toteutussuunnittelun onnistumista, päätöksentekoprosessin onnistuneisuutta, palvelua ja toimintaa remontin aikana, kustannusten hallittavuutta, aikataulussa pysymistä, saavutettua tai arvioitua energiatehokkuutta, julkisivun estetiikan ja arkkitehtuurin saamaa palautetta sekä häiriöiden vähäisyyttä ja tiedonkulun onnistuneisuutta.

Ehdotuksia voivat tehdä taloyhtiöt, isännöitsijät, suunnittelijat, urakoitsijat, materiaalitoimittajat. Ilmoittautuminen  tapahtuu 1 osallistumislomakkeella, joka annetaan asunto-osakeyhtiön nimissä hallituksen puheenjohtajan ja isännöitsijän yhteystiedoin. Lisäksi täytetään lomake 2 Kohteen tiedot, jossa selvitetään julkisivuremontin onnistumiseen vaikuttaneita tekijöitä ja lomake 3 Kohteen perustelut, jossa kerrotaan perusteluita ehdokkaaksi ryhtymisestä sekä mielipiteitä mm. viestinnän onnistumisesta remontin aikana. Kannattaa huomioida, että mitä kattavampi tausta-aineisto on, sitä paremmin tuomaristo saa käsityksen hankkeesta. Lisäksi kohteesta tarvitaan kuvamateriaalia – vähintään ennen ja jälkeen korjauksen –kuvia, mutta mitä enemmän kuvamateriaaliakin on käytettävissä, sitä parempi. Kilpailun säännöt voi ladata tästä.

Kilpailuun osallistutaan toimittamalla 1 Osallistumislomake (word ), jossa taloyhtiön edustajien tiedot 2 Kohteen tiedot –lomake (excel), jossa tarkemmat tiedot kohteesta ja remontista 3 Kohteen perustelut –lomake (excel), jossa kerrotaan perustelut Valokuvia (käytä WeTrensfer, Dropbox- tai vastaavia suurikokoisten kuvatiedostojen siirto-ohjelmia tarvittaessa)

Ilmoittautuminen ja kilpailumateriaali on toimitettava pe 25.8.2017 mennessä. EHDOTUSTEN JÄTTÖAIKAA JATKETTU 1.9.2017 SAAKKA. Aineisto toimitetaan sähköpostilla info@julkisivuyhdistys.fi tai postilla Kiinteistöposti / Riina Takala-Karppanen, Ruukinkuja 3, 02330 Espoo.

Palkittavat julkistetaan Kiinteistö 2017 –tapahtumassa ti 26.9.2017 Helsingin Messukeskuksessa.

Tuomaristoon kuuluvat Julkisivuyhdistyksen edustajina Julkisivuyhdistyksen puheenjohtaja, projektipäällikkö Toni Pakkala TTY:stä, toimitusjohtaja Tomi Hautakangas Perusparannussuunnittelu Leo Osara Oy:stä ja päätoimittaja, arkkitehti SAFA Maritta Koivisto Rakennusteollisuus ry:stä sekä AKHA ry:n edustajina RI, Ekon. Juhani Siikala FM Siikala Ky:stä ja DI, Arto Krootila Consitor Oy:stä sekä Kiinteistöposti-lehdestä toimituspäällikkö Riina Takala-Karppanen.

Kilpailun järjestävät Julkisivuyhdistys r.y. ja Kiinteistöalan ammattilaiset AKHA ry yhteistyössä Kiinteistöposti-lehden kanssa. JSY ISOlogo_KHARPT_Kiinteistoposti_logo_musta_rgb Lisätietoja: info@julkisivuyhdistys.fi tai Riina Takala-Karppanen, puh. 040 502 1769

nasinamuri_6143 muokattu

Tamperelainen Asunto Oy Näsinamuri voitti Julkisivuremontti-kilpailun vuonna 2012.

Aiempien vuosien Julkisivuremontti-kilpailut