Kerrostalon korjauksen ideakilpailu – arkkitehtiopiskelijakilpailu 2018

Kerrostalon korjauksen ideakilpailu
Aalto-yliopiston, Tampereen teknillisen yliopiston ja Oulun yliopiston
arkkitehtikoulujen opiskelijoille 22.10.-31.12.2018

Kilpailu on Julkisivuyhdistys ry:n rahoittama perinteinen korjausrakentamisen ideakilpailu Aalto-yliopiston, Tampereen teknillisen yliopiston (TTY) ja Oulun yliopiston arkkitehtikoulujen opiskelijoille. Julkisivuyhdistys ry on vuonna 1995 perustettu aatteellinen yhdistys, jonka tarkoituksena on

• edistää ja kehittää julkisivujen hyvää esteettistä ja teknistä rakentamistapaa
  • edistää määräysten ja ohjeiden aikaansaamista sekä käyttökelpoisten rakenneratkaisujen kehittämistä
  • edistää alan koulutusta
  • julkaista alaa koskevaa tutkimus- ja kehitystyötä
  • osallistua alan kansainväliseen toimintaan

Kilpailun tavoitteena on tuottaa korkeatasoisia, monipuolisia ja toteuttamiskelpoisia ideoita
1960–1980-luvuilla rakennettujen lähiökerrostalojen julkisivujen energiakorjaukseen, parvekkeiden uudistamiseen, toiminnalliseen kehittämiseen ja lisäkerrosten rakentamiseen. Vuoden 2018 kohde on asuinkerrostalo Asunto Oy Vuorenraitti Espoon Soukan lähiössä.

Kilpailun järjestävät yhteistyössä Julkisivuyhdistys ry, Tampereen teknillisen yliopiston Arkkitehtuurin laboratorio, Aalto-yliopiston Arkkitehtuurin laitos ja Oulun yliopiston Arkkitehtuurin yksikkö sekä Asunto Oy Vuorenraitti.

Kilpailun suorittamisesta hyväksytysti on lähtökohtaisesti mahdollisuus saada opintosuorituksia kussakin arkkitehtikoulussa. TTY:n kurssin ”Korjausrakentamisen perusteet” opiskelijat saavat opintosuorituksen automaattisesti. Muiden opiskelijoiden on neuvoteltava erikseen oman arkkitehtikoulunsa kanssa kilpailusuorituksen hyväksymisestä vaihtuvaksi opintosuoritukseksi.

Julkisivukilpailu_kilpailuohjelma_2018

Lataa kilpailuaineisto

Kilpailun palkintojenjako suoritetaan Korjausrakentaminen 2019 -tapahtumassa 29.1.2019 Helsingissä. Palkitseminen alkaa kello 10 Taloyhtiöt ja Isännöitsijät -lavalla.