Kilpailukutsu 2012

13.09. – 26.10.2012

1. Kilpailukutsu

1.1 Kilpailutehtävä ja kilpailun järjestäjä

Tehtävänä on 1970-luvun elementtikerrostalon lisärakentaminen, julkisivujen ilmeen kohentaminen, rakennuksen energiatehokkuuden ja toiminnallisuuden parantaminen sekä pihamiljöön uusiminen. Lisärakentamisen määrä ja sijainti rakennuksessa on kilpailijan harkittavissa. Halutessaan tekijä voi myös miettiä ratkaisuja alueen täydennysrakentamiselle.

Kilpailulla haetaan ennakkoluulottomia ehdotuksia uudemman rakennuskannan korjaussuunnittelun kehittämiseksi sekä yleisemmin myös 1960- ja 1980-luvun aluerakentamisen ns. ongelmakohtien ratkaisuvaihtoehdoiksi. Erityisesti toivotaan kerrostalojen matalaenergiakorjaukseen soveltuvia, tulevaisuuteen suuntaavia ratkaisuja.

Suunnittelukohteena on tyypillinen 3-kerroksinen (maantasokerros ja kolme asuinkerrosta), elementtitekniikalla toteutettu tasakattoinen, hissitön asuinkerrostalo, jossa on tällä hetkellä 45 asuntoa.

Kilpailun järjestää Julkisivuyhdistys r.y. yhdessä Oulun yliopiston, Tampereen teknillisen yliopiston ja Aalto yliopiston arkkitehtikoulujen kanssa. Kilpailun tekniset järjestelyt hoitaa tänä vuonna OY:n arkkitehtuurin osasto yhdessä Julkisivuyhdistys r.y.:n ja Suomen Betoniyhdistys r.y.:n kanssa.

Kilpailunanto

Piirustukset