KERROSTALON KORJAUKSEN IDEAKILPAILU RATKENNUT

Kerrostalokorjauksen ideakilpailun voittajat julkistettiin

”Syreeni”, "Triplettes de Belleville” ja ”Mustikka” –nimiset ehdotukset jakavat toisen palkinnon Julkisivuyhdistyksen Kerrostalokorjauksen ideakilpailussa. Palkittavat julkistettiin keskiviikkona 21.1.2009 Julkisivu 2009 –tapahtumassa Wanhassa Satamassa Helsingissä.

Nimimerkin ”Syreeni” takaa löytyvät opiskelijat Emma Linsuri ja Linda Salo Oulun yliopistosta, Triplettes de Bellevillen” takaa opiskelija Satu Huuhka Tampereen teknillisestä yliopistosta ja ”Mustikan” takaa opiskelija Hanna-Maija Tervo, joka on Oulun yliopistosta. Kukin palkittava ehdotus saa 2 000 euroa.
Lisäksi lunastuspalkinnot saavat ehdotukset ”Paluu tulevaisuuteen” tekijänä Akseli Leinonen ja avustajana Minna Koskinen Tampereen teknillisestä yliopistosta, ja ”Pinotexia pintaan” tekijänä Erkki Dankwa Teknillisestä korkeakoulusta.
Palkintolautakuntaan kuuluivat Julkisivuyhdistyksen edustajina Julkisivuyhdistyksen puheenjohtaja, TkT Jussi Mattila Tampereen teknillisestä yliopistosta sekä päätoimittaja, arkkitehti SAFA Maritta Koivisto Betoni-lehdestä. Oulun yliopiston edustajina palkintolautakuntaan kuuluivat professori Yrjö Tuppurainen ja professori Jouni Koiso-Kanttila, Tampereen teknillisestä yliopistosta professori Kari Salonen ja yliassistentti Harri Hagan sekä Teknillisestä korkeakoulusta professori Pekka Heikkinen ja Hannu Hirsi. Tiedotusvälineiden edustajana oli toimittaja Auri Häkkinen Rakennuslehdestä.

Kilpailun yleistaso korkea

Palkintolautakunta piti kilpailun yleistasoa korkeana. Ehdotuksissa oli sen mukaan perehdytty kiitettävästi kilpailun tavoitteisiin ja mukana oli useita ennakkoluulottomia ehdotuksia sekä energiatehokkuuden, materiaalinkäytön että teknisten ratkaisujen suhteen.
Parhaissa ehdotuksissa oli jalostettu nykyistä rakennusta ja saatu siitä arkkitehtuuriltaan kiinnostavampi ja asuntomarkkinoilla vetovoimaisempi. Positiivisia muutoksia oli saatu aikaan hyvinkin hennoilla ja varovaisilla toimenpiteillä.
Rakennusta voimakkaasti muuttaneet ehdotukset sisälsivät palkintolautakunnan mielestä joukon erittäin mielenkiintoisia ehdotuksia. ”Laajojen asuntoalueiden korjausfilosofiana liiallinen muutos sisältää myös riskin kaoottisesta ja ylivirikkeellisestä lopputuloksesta. Huolestuttavan moni rakennusta voimakkaasti muuttava tai lisärakentava ehdotus ei ollut löytänyt tasapainoista lopputulosta”, perusteluissa todetaan.
Opiskelijoiden tehtävänä oli 1970-luvun elementtikerrostalon julkisivujen ilmeen kohentaminen, energiatehokkuuden ja toiminnallisuuden parantaminen sekä pihamiljöön uusiminen. Suunnittelukohteen oli tyypillinen, kolmikerroksinen, elementtitekniikalla toteutettu tasakattoinen ja hissitön asuinkerrostalo.
Kilpailu järjestettiin kolmannen kerran ja se toteutettiin yhteistyössä OY:n, TKK:n ja TTY:n arkkitehtikoulujen kanssa.

Kerrostalokorjauksen ideakilpailu 2008.pdf lowres 3.1 MB
Kerrostalokorjauksen ideakilpailu 2008.pdf  highres22 MB
Arvostelu.pdf
Palkitut ja lunastetut työt – aineistot täältä
Kritiikkiliitteet.pdf

Lisätiedot opiskelijakilpailusta: yhdistyksen puheenjohtaja Jussi Mattila puh. 0400 637 224, jussi.mattila@tut.fi ja arkkitehti Harri Hagan puh. 050 511 0784, harri.hagan@tut.fi.
Lisätiedot tiedotusmateriaalista: yhdistyksen sihteeri Riina Takala puh. 050 502 1769, info@julkisivuyhdistys.fi