Arkkitehtiopiskelijoiden Julkisivukilpailu 2002 ratkennut

Julkisivuyhdistyksen yhdessä Teknillisen Korkeakoulun, Tampereen Teknillisen Korkeakoulun ja Oulun yliopiston arkkitehtuurin osastojen kanssa järjestämä arkkitehtiopiskelijoille suunnattu Julkisivukilpailu on ratkennut.
Ensimmäisen palkinnon on saanut kilpailuehdotus “Retro”, tekijöinä Kirsti Ek ja Niina Kilpelä, avustajana Samu Virkki. Toisen palkinnon on saanut kilpailuehdotus “Kuusikko!”, tekijöinä Katri Kangasniemi ja Riku Rönkä. Kolmannen palkinnon on saanut kilpailuehdotus “Poksi”, tekijänä Laura Vara.
Lunastuspalkinnot ovat saaneet ehdotus “Terä”, tekijänä Lasse Paavilainen ja ehdotus “Etusivun juttu”, tekijänä Marttiina Kantola.
Kunniamaininnat ovat saaneet ehdotukset “Julkinen sivuni”, tekijänä Sampo Vallius, “Käpy selän alla”, tekijänä Vesa Humalisto ja avustajina Sami Heikkinen ja Heli Pekkonen sekä “Korurasiat”, tekijänä Sami Heikkinen ja avustajana Vesa Humalisto.
Palkintolautakuntaan kuuluivat Julkisivuyhdistyksen nimeäminä puheenjohtaja Heikki Käkönen ja Klaus Söderlund sekä TTKK:n nimeäminä professori Matti Pentti, professori Kari Salonen sekä yliassistentti Harri Hagan.

Korjaussuunnittelun kehittämistä

Kilpailuun saatiin 28 ehdotusta.  Suunnittelukohteena oli tyypillinen 70-luvun, 3-kerroksinen, elementtitekniikalla toteutettu tasakattoinen, hissitön asuinkerrostalo. Tehtävänä oli julkisivujen ilmeen kohentaminen ja rakennuksen toiminnallisuuden parantaminen sekä pihamiljöön uusiminen.
Kilpailulla haettiin myös ennakkoluulottomia ehdotuksia uudemman rakennuskannan korjaussuunnittelun kehittämiseksi sekä yleisemmin myös 70- ja 80-luvun alueellisen rakentamisen ns. ongelmakohtien ratkaisuvaihtoehtoja.
Palkintolautakunta piti saapuneita ehdotuksia hyvälaatuisina ja tehtävänantoon perehtyneinä. Kilpailulle asetetut tavoitteet oli täytetty pääsääntöisesti hyvin. Ainoastaan tavoitteeseen ”löytää uusia materiaali- ja suunnitteluratkaisuja tekniseen korjaamiseen” oli tullut yllättävän vähän ehdotuksia. Valtaosa pitäytyi jo markkinoilla olevissa korjausratkaisuissa.
Ehdotukset jakautuivat pääosin kolmeen kategoriaan: täydelliseen muuttamiseen, nykyrakennuksen ”jalostamiseen” sekä tehokeinoilla uutta ilmettä hakeviin ehdotuksiin.
Hissilisäykset oli esimerkillisesti huomioitu. Vaikka rakennusmääräykset eivät hissiä vaatisikaan, raskaissa korjauksissa sen tarve tulisi aina harkita.

Lisätietoja kilpailusta:
Julkisivuyhdistyksen puheenjohtaja Heikki Käkönen, A-Insinöörit Oy, puh, (03) 246 8111,
kännykkä 0400 834 198
Arvostelulautakunnan jäsen, yliassistentti Harri Hagan, TTKK Rakennussuunnittelun laitos,
puh. (03) 3653 240, kännykkä 050 511 0784.

Lehdistömateriaali löytyy myös Julkisivuyhdistyksen kotisivulta osoitteesta www.julkisivuyhdistys.fi
Lehdistömateriaaliin liittyvät tiedustelut yhdistyksen sihteeri Riina Takala kännykkä 040 502 1769.

Ensimmäinen palkinto

Toinen palkinto