Historian ensimmäinen Julkisivutekopalkinto jaettiin

Vuoden Julkisivutekopalkinto 1997 jaettiin

Ensimmäisen kerran jaettu Vuoden Julkisivuteko-palkinto 1997 onnistui kaikilta osiltaan hyvin ja palkittu kohde,  Espoon Keilaniemeen valmistuneen Nokia-talon kaksoisjulkisivuratkaisu, sai kiitettävästi julkisuutta eri tiedotusvälineissä.

Arvostelulautakunta sai valittavakseen yhteensä kymmenen ehdotusta, jotka kattoivat monipuolisesti julkisivurakentamisen kenttää. Ehdotuksiin sisältyi julkisivurakentamisen kehitystyötä ja innovaatioita käytännön toteutuksina, arkkitehtonisia julkisivuratkaisuja, julkisivukorjauksia, uusia rakennustarvikkeita ja julkisivuja käsitteleviä tutkimustöitä. Arvostelulautakunta piti ehdotusten tasoa korkeana.

Yksimielisesti se valitsi Vuoden Julkisivuteoksi Espoon Keilaniemeen valmistuneen Nokia-talon kaksoisjulkisivuratkaisun, jota oli toteuttamassa myös jäsenistöön kuuluva Suomen Ohutlevyasennus Oy. Arvostelulautakunta piti kaksoisjulkisivuratkaisua esimerkillisen ennakkoluulottomana kokeiluna ja hyvin innovatiivisena. Palkintoa myöntäessään lautakunta arveli, että ratkaisulla on mahdollisuus saavuttaa tuntuvia etuja, jotka liittyvä rakennuksen lämpötalouteen sekä julkisivujen pitkäaikaiskestävyyteen ja huoltoon. Lisäksi uskottiin Nokia-talon kokemusten tuovat aikanaan tietoa myös yleisempään käyttöön.

20 000 markan rahapalkinto, Outi Heiskasen grafiikkatyöt ja kunniakirjat jaettiin yhdistyksen vuosikokouksessa 21.5.1997 suunnitelutyöryhmälle, johon kuuluivat  arkkitehti Pekka Helin Arkkitehtitoimisto Helin & Siitosesta, tekniikan lisensiaatti Kari Helander LVI-Niemi Oy:stä, tekniikan tohtori Matti Ollila Insinööritoimisto Ollila & Co sekä johtaja Pertti Rantanen Nokia Real Estatesta.